A munkahelyi stressz jellemzői
A leggyakoribb stresszorok (stresszt kiváltó
tényezők) a munkahely elvesztése/ munkanélküliség, állandó létbizonytalanság,
gyorsuló változások, fokozott munkakövetelmények, információs
túlterhelés, túlmunka, válás, egy-szülős családok, elkopó tisztelet.
A stressz eredhet munkahelyi túlterhelésből, az irányítás hiányából,
elégtelen jutalmazásból, a folytonosság hiányából, a társaság
hiányából is.
Mindezek együttesen hatva szív- vagy cukorbetegséghez
vezethetnek, és a stressznek bizonyított kapcsolata van az alvási
problémákkal is. Az Európa Alapítvány (2000) szerint a munkával
kapcsolatos leggyakoribb egészségi problémák a hátfájás (33%),
a stressz (28%), a nyak- ás vállfájás (23%) és a kiégés (23%).
A stressz következményeit is figyelembe véve a stressz messze
a legnagyobb problémának adódik, és ezek a számok növekedést mutatnak!
Mindezek azonban másképp alakulnak, ha az emberek munkájukban
találhatnak célt és irányítást, rendszeres napi tevékenységet,
barátokat és pénzt.
A munkahelyi stressz elméletéhez jelentősen
hozzájárult Karasek elmélete (1990), mely szerint a munkahelyi
stressz abból ered, hogy a dolgozóval szemben támasztott igények
meghaladják az egyénre ruházott kontrollt. E modell két kulcsfeltételt
állapít meg a magas vérnyomás kialakulásához: erős pszichológiai
igények + alacsony kontroll az igények kielégítését szolgáló folyamatokon.
Akikkel szemben magas követelményeket állítanak, azok úgy jellemzik
magukat, hogy "nagyon gyorsan dolgoznak", "nagyon
keményen dolgoznak" és "nincs elég idejük a munka elvégzésére".
Míg azok az alkalmazottak, akik alacsony munkahelyi kontrollal
rendelkeznek, úgy jellemzik magukat, mint akiknek nincs megfelelő
képességük és/vagy hatáskörük döntéseket hozni vagy befolyásolni
a folyamatokat. Az újabb modellek egy harmadik tényezővel is számolnak:
a munkahelyi közösség támogatásának jótékony hatásával.
A munkahelyi feszültség jól láthatóan ártalmas
mind az egyén, mind a cég szintjén. Kaliforniában például a munkahellyel
összefüggésbe hozható stressz-panaszok a leggyakoribb okok a betegállományba
vételnél. Nehéz megbecsülni a gazdasági hatásait, de a hiányzást
és az elveszett termelékenységet is beszámítva a gazdasági veszteség
több milliárd euróra tehető évente az unióban.
A munkahelyi feszültséggel kapcsolatos jellemző
betegség a magas vérnyomás. A magas vérnyomás jelenleg a világ
leggyakoribb betegsége, körülbelül 500 millió ember érintett benne.
Mégis a betegek 95 %-ánál az okát ismeretlennek vélik (American
Heart Association). Az ezzel foglalkozó tanulmányok szerint legalább
a betegségek egynegyedét el lehetne kerülni a munkahelyi stressz-szint
csökkentésével. A legújabb eredmények szerint:
-
"A stressz a munkahelyről való hiányzás leggyakoribb oka". (Gee Publishing felmérés)
-
"Az emberek több mint kétharmada szenved munkahelyi stressztől." (ICM kutatás)
-
"A munkahelyi stressz aláássa a teljesítményt és a termelékenységet 10 vállalat közül 9-ben." (Industrial Society)
A munkahelyi stressz kezelésének egyik
nehézsége a fogalmat takaró meghatározások különbözősége. A számos
definíció közül álljon itt néhány:
-
"A munkahelyi stressz
az, ahogyan az emberek reagálnak a túlzott terhelésre vagy
más, velük szemben támasztott igényre. A stressz akkor lép
fel, ha idegeskednek, hogy nem tudnak megfelelni."
-
"A stressz akkor lép fel, amikor az egyénnel szemben támasztott igényekhez nincs elegendő erőforrás, vagy azok nem találkoznak az egyén szükségleteivel vagy motivációjával. Stressz keletkezik, ha a munkaterhelés túl nagy a rendelkezésre álló dolgozóhoz vagy időhöz képest. Egy olyan unalmas vagy ismétlődő munkafolyamat, mely nem használja ki az ember képességeit vagy gyakorlatát, szintén stresszhez vezet."
-
"Ha az egyénre nehezedő terhelés meghaladja a vélt együttműködési képességét, az stresszt okoz."
A fenti definíciókból megfigyelhetjük,
hogy a munkával kapcsolatos stressz alapvető összetevői a következők:
-
személyes tapasztalat
-
terhelés vagy az egyénnel szemben támasztott igények okozzák
-
az egyén együttműködési
képességén múlik, vagy azon, ahogyan az illető látja az együttműködési
képességét