Elvárások egy stresszmenedzsment programtól
Stresszes szituációkban a dolgozók többsége
részesül, mégsem mindenki egyformán lesz depressziós ezektől,
kap fejfájást vagy fordul az alkoholhoz. Miből erednek ezek a
különbségek? A kiváltott hatások jó részben függnek attól, hogy
ki mennyire tud alkalmazkodni ezekhez a stresszes helyzetekhez.
Ezt az együttműködést a pszichológusok abban határozzák meg, hogy
az illető mennyire jól tudja kezelni az olyan szituáció által
támasztott igényeket (pl. sértés, megfélemlítés, kihívás), melyek
meghaladják a jelenlegi valós vagy vélt erőforrásait. A stresszmenedzsment
képzések részben arra helyezik a hangsúlyt, hogy növeljék az egyén
együttműködési képességét, így csökkentve a stresszes helyzetek
által okozott káros hatásokat. Ezeket a módszereket a szakma "problémaközpontú"
vagy "érzelemközpontú" megközelítésre osztja. A problémaközpontú
megközelítés magát a helyzetet próbálja megváltoztatni, míg az
érzelemközpontú módszerek a helyzetek által az emberben kiváltott
hatás megváltoztatását tűzik ki célul. Az ezen a honlapon bemutatott
megközelítés mindkét típust magába foglalja.
Egy stresszmenedzsment tréningtől realisztikusan
elvárt célok/eredmények a következők:
-
A munkaerő cserélődése
csökken (az értékes alkalmazottak elvesztése és pótlása sok
időt és pénzt emészt fel)
-
A betegnapok száma csökken,
ezáltal csökken a vállalat egészségpénztári befizetéseinek
összege
-
A munkamorál javul, a
konfliktusok száma és az elégedetlenség csökken
-
A teljesítmény javul,
kevesebb hiba és baleset történik
A Maharishi stresszmenedzsment program
Tudományos kutatások bizonyítják,
hogy a Maharishi stresszmenedzsment maximálisan beváltja a fenti
igényeket. A munkahelyi elvándorlás érzékelhetően csökken. A betegen
töltött napok száma 50 százalékkal (!) csökken. A munkatársak
egymáshoz és a vezetőkhöz fűződő kapcsolata kétszer olyan jóvá
válik, mint előtte. A hibák és balesetek száma csökken, a termelékenység
akár az eredeti kétszeresére is emelkedhet (80 százalékos bevezetettség
mellett).
A különböző stresszmenedzsment tréningek
főleg a relaxációra, a testgyakorlatokra, az egészséges étkezésre,
a pozitív gondolkodásra és a tréningen való részvétel élményére
alapoznak. Maharishi stresszmenedzsment megközelítéséből nézve
mindezek csak rövid távú és tüneti megoldások: ha ezek mellett
sem a munkahelyi szerveződés, sem az emberekben eddig felhalmozódott
stressz nem csökken, nem valószínű, hogy hosszú távú hatásuk megmutatkozna.
Maharishi stresszmenedzsment megközelítését alkalmazva növekszik
a dolgozók intelligenciája, kreativitása, kommunikációs képessége,
a munkaszervezés így külső beavatkozástól mentesen jobbá válik,
tehát az elkerülhető stressz-tényezőket a vállalat a felszabaduló
belső erőforrások kiaknázásával ki is küszöböli. Nem kell tehát
attól tartani, hogy egy külső szakértő cég felforgatja a kialakult
munkarendet és szervezeti felépítést, mert a szükséges változásokat
maguk a felelős beosztásban lévők fogják felismerni és kezdeményezni.